Vlucht omgeboekt? Claim jouw compensatie!

Was jouw vlucht omgeboekt en ben je hierdoor met een vertraging van meer dan 3 uur aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag van de luchtvaartmaatschappij. Dit bedrag kan oplopen tot wel €600 per persoon! Waar heb je precies recht op? Wat zijn de voorwaarden bij het claimen van compensatie en hoe gaat dit precies in zijn gang? We zetten alle informatie voor je op een rijtje!

Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Direct jouw claim indienen

Ben je al op de hoogte van jouw rechten als gedupeerde passagier? Maak dan gebruik van onze claimcalculator om te zien op welk bedrag je mogelijk recht hebt. Dien vervolgens jouw claim in en wij nemen het werk uit handen. Zo simpel is het!

Wanneer is er sprake van een omgeboekte vlucht?

Er is sprake van een omgeboekte vlucht als je wel jouw bestemming hebt bereikt, maar:

  • De luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft gewijzigd
  • De vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij
  • Je via een andere route vliegt

Heb je recht op compensatie voor je vlucht?

Check het nu in minder dan een minuut met onze gratis Claimcalculator.

Check mijn vlucht
W Kkd6 S Vp

Omboeking: gaat het om instapweigering of annulering?

Het omboeken van een vlucht kan op twee manieren gebeuren:

  • De vlucht waar je oorspronkelijk op geboekt stond vliegt wel, maar vertrekt zonder jou. In dit geval is er sprake van instapweigering.
  • De vlucht waar je oorspronkelijk op geboekt stond vliegt niet. In dit geval is er sprake van een annulering.

Meer informatie over instapweigering: =>Compensatie bij instapweigering

Meer informatie over annuleringen: =>Compensatie bij een geannuleerde vlucht

Wat zijn mijn rechten als gedupeerde passagier?

De Europese Unie heeft Europese Verordening (EG) Nr. 261/2004 in het leven geroepen om de rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht te beschermen. Deze Verordening is ook van toepassing als je wordt omgeboekt naar aanleiding van instapweigering of een annulering en hierdoor met meer dan 3 uur vertraging op jouw eindbestemming aankomt.

Lees hier de volledige Europese Verordening: =>Europese Verordening 261/2004

Op welk bedrag heb ik recht?

De compensatie op basis van Europese wetgeving kan oplopen tot maximaal €600 per persoon. Het exacte bedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.

Op basis van de eerder genoemde Europese Verordening heb je recht op:

CLAIM AMOUNT LIST

* Let op: betreft het een langeafstandsvlucht van meer dan 3.500 kilometer en was jouw vlucht tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd? Dan mag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding van €600 halveren.

Je claim is in goede handen!

Wij komen al meer dan 10 jaar op voor de rechten van vliegtuigpassagiers!

Claim nu
U Vp D2 X6p top
U Vp D2 X6p bottom


Kom ik in aanmerking voor compensatie?

Je komt alleen in aanmerking voor een schadevergoeding op basis van de Europese Verordening als jouw vlucht voldoet aan onderstaande voorwaarden:

  • Minimale vertragingstijd: Om in aanmerking te komen voor een vergoeding op basis van de Europese Verordening moet je met een vertraging van minstens drie uur zijn aangekomen op de eindbestemming.
  • De vliegroute: De Europese Verordening is geldig in Europese lidstaten. Dit betekent dat je vertraagde vlucht alleen rechtsgeldig is wanneer je vlucht start vanuit een EU-land. Als je vanuit buiten de EU naar een land binnen de EU vliegt is deze alleen rechtsgeldig als deze wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Buitengewone omstandigheden: De Europese Verordening geeft je recht op een vergoeding als er geen sprake is van buitengewone omstandigheden.
  • Claimtermijn: In Nederland kun je tot twee jaar na je vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht een claim indienen.

Weet je niet zeker of jouw vlucht aan deze voorwaarden voldoet en twijfel je of je recht hebt op compensatie? Check het in onze claimcalculator!

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

Het komt vaak voor dat de luchtvaartmaatschappij zich op buitengewone omstandigheden beroept terwijl dit niet de oorzaak was van de vluchtvertraging. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een buitengewone omstandigheid? Het kan bijvoorbeeld gaan om de weersomstandigheden, blikseminslag, een botsing met een of meer vogels of een besluit van de luchtverkeersleiding dat buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij valt en dus als overmacht geldt.

Luchtvaartmaatschappijen zullen zich in de regel vaak op buitengewone omstandigheden beroepen; dit betekent echter niet altijd dat dit terecht is. Daarom toetsen wij dit streng, om er zeker van te zijn dat jij als passagier in je recht staat.

Meer informatie over buitengewone omstandigheden: =>Buitengewone omstandigheden

Recht op verzorging

Naast een mogelijk geldbedrag heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij als wordt verwacht dat de vertraging oploopt tot:

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
  • Drie uur of meer bij vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • Drie uur of meer bij overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
  • Vier uur of meer bij alle andere vluchten

Onder verzorging wordt verstaan:

  • Maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
  • Twee telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten
  • Een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer tussen de luchtvaartmaatschappij en de locatie van de accommodatie

Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit in redelijke verhouding tot de wachttijd zelf aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je alle bonnetjes en aankoopbewijzen bewaart!

Kan ik een afgewezen claim herindienen?

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw claim eerst zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan. In Nederland kan een claim tot twee jaar na datum van de vlucht worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij.

Vlucht omgeboekt?

Je kunt je ticketkosten terugvragen, een vergoeding eisen of beide!

Claim nu
W Fb Gs2qx

De service van Vlucht-Vertraagd.nl

Wij houden ons bezig met het opstellen en versturen van alle specifieke brieven die nodig zijn voor het claimen van de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Wij werken op basis van 'no cure, no pay'. Ga naar de prijslijst voor meer informatie.

Waarom niet zelf claimen?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor jouw vertraging zorgen wij ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt.

Hoe werkt het?

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van al deze informatie behoefte hebt aan een duidelijk stappenplan. Je kunt snel en gemakkelijk gebruik maken van onze claimcalculator, maar het is wel van belang dat je een aantal stappen doorloopt om er zeker van te zijn dat je jouw claim correct indient.

Het enige wat wij van je vragen is om ons te vertellen om welke vlucht het gaat en wat er is gebeurd. Om jouw claim vervolgens compleet te maken hebben wij enkele reisdocumenten van je nodig. Met behulp van onze claimcalculator kun je vrijblijvend checken of je mogelijk in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Jij dient jouw claim bij ons in - wij doen de rest!

  1. Bewaar reisdocumenten zoals tickets, boekingsbevestigingen en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
  2. Noteer je vluchtgegevens zoals het vluchtnummer en de geplande en werkelijke vertrek- en aankomsttijd
  3. Zorg ervoor dat de reden voor de vertraging bekend is
  4. Check waar je recht op hebt in onze claimcalculator
  5. Je kunt de claim gelijk bij ons indienen, dan handelen wij alles verder af met de luchtvaartmaatschappij!

Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?

1m passagiers geholpen

9 juridische teams in Europa

98% succes in recht

Vragen? Neem contact met ons op!

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zijn hier om jou te helpen. Je kunt mailen naar info@Vlucht-Vertraagd.nl of ons bereiken op Facebook.

Ervaringen van klanten

Trustpilot

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!