Corendon airlines

Canada Jetlines faillissement treft Nederlandse reizigers

vrijdag 16 augustus 2024

Canada Jetlines, een Canadese luchtvaartmaatschappij die net in 2022 is opgericht, heeft faillissement aangevraagd. Dit heeft ook gevolgen voor Nederlandse reizigers die tussen Nederland en populaire zomerbestemmingen vliegen. Sommige passagiers van geannuleerde vluchten komen mogelijk in aanmerking voor compensatie.

Canada Jetlines vraagt faillissement aan

Door geldgebrek heeft Canada Jetlines op 15 augustus 2024 aangekondigd dat het faillissement is aangevraagd en alle vliegtuigen aan de grond zijn gehouden. De luchtvaartmaatschappij werd pas in 2022 opgericht en voerde sindsdien voornamelijk vluchten uit tussen Canada en de populaire vakantiebestemmingen in het Caribisch gebied.

Na Lynx Air (gestopt in februari 2024) en Swoop (geïntegreerd in WestJet in oktober 2023) is dit de zoveelste Canadese luchtvaartmaatschappij die in de afgelopen 12 maanden haar activiteiten heeft stopgezet.

Corendon Dutch Airlines getroffen door faillissement Canada Jetlines

Maar niet alleen Canadese reizigers kunnen worden getroffen door het fiasco van Canada Jetlines. Eerder dit jaar besloot de luchtvaartmaatschappij twee van haar vliegtuigen wet-lease te geven aan het Nederlandse Corendon Dutch Airlines.

Wat is een wet-lease? Het komt erop neer dat je een vlucht uitvoert namens een andere luchtvaartmaatschappij door niet alleen het vliegtuig, maar ook de bemanning, de verzekering en nog veel meer te verhuren.

De twee vliegtuigen van Canada Jetlines die door Corendon worden gebruikt, staan nu aan de grond, waardoor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met een onvoorzien probleem zit. Het is onwaarschijnlijk dat Corendon snel vervanging kan vinden voor deze twee vliegtuigen en de bemanning die ze bedient. Daarom zijn er annuleringen van vluchten te verwachten.

Om welke vluchten van Corendon gaat het?

De twee vliegtuigen die aan Corendon zijn verhuurd voerden vluchten uit op verschillende routes vanuit Nederland (meestal vanuit Rotterdam maar ook enkele vanuit Maastricht), onder andere naar Turkije (Izmir, Antalya, Kayseri), Marokko (Al Hoceima, Nador), Bulgarije (Burgas), Griekenland (Heraklion, Zakynthos). Passagiers met vluchten die naar deze locaties zijn geboekt, worden waarschijnlijk het meest getroffen.

Wat zijn mijn rechten als mijn Corendon vlucht geannuleerd wordt?

Passagiers van Corendon Dutch Airlines worden beschermd door de Europese Verordening betreffende de Rechten van Luchtreizigers, bekend als EU261. Dit is wat het garandeert:

  • Als de vlucht wordt geannuleerd binnen de laatste 14 dagen voor het geplande vertrek, kan een passagier een vluchtcompensatie van 250-600 euro per passagier aanvragen, volgens de EU-verordening 261. De routes die Corendon verzorgt komen meestal in aanmerking voor 400 euro compensatie per passagier.
  • Als de vluchten eerder worden geannuleerd dan tijdens de laatste 14 dagen voor het geplande vertrek, komen passagiers niet in aanmerking voor compensatie volgens de EU Verordening 261.
  • In beide scenario's moet de passagier een alternatieve vlucht worden aangeboden door de luchtvaartmaatschappij. Als er geen alternatieve vlucht wordt aangeboden, kunnen passagiers een volledige terugbetaling van hun ticket eisen. Als een alternatieve vlucht wordt aangeboden maar de passagier niet meer wil reizen, kan hij de alternatieve vlucht weigeren en in plaats daarvan een volledige terugbetaling van het ticket vragen.

Hoe kan ik een vluchtvergoeding van Corendon aanvragen?

Bij Vlucht-Vertraagd.nl handelen we het hele ingewikkelde proces van het verkrijgen van vluchtcompensatie voor je af. Sinds 2010 hebben we al meer dan een miljoen passagiers geholpen bij het claimen van hun welverdiende vluchtcompensatie.

Het indienen van je claim op onze website duurt minder dan 5 minuten en garandeert dat je zaak wordt behandeld door experts op het gebied van passagiersrechten. We zullen de verstoring van je vlucht grondig onderzoeken, documentatie voorbereiden, contact opnemen met de wettelijke vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappij en, als de luchtvaartmaatschappij de compensatie in eerste instantie weigert, voor je rechten vechten in de rechtszaal. We werken samen met advocaten in heel Europa, wat betekent dat we vrijwel alle gevallen van vluchtcompensatie kunnen behandelen.

Voor jouw gemak werken we op basis van 'no win, no fee'. We brengen alleen een percentage van je compensatie in rekening als we de zaak voor je winnen.

Je kunt bij ons ook een compensatieclaim indienen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht van jaren geleden. In sommige gevallen kunnen passagiers compensatie claimen voor vluchten van zelfs 5-10 jaar geleden.