Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers rechtstreeks terugbetalen
donderdag 28 oktober 2021
In een zaak tegen Iberia heeft een rechtbank in Amsterdam bepaald dat luchtvaartmaatschappijen, en niet reisbureaus, ervoor moeten zorgen dat passagiers hun geannuleerde vluchten terugkrijgen.
Zes passagiers hadden begin 2020 hun Iberia-vlucht geannuleerd vanwege de pandemie. Iberia heeft uitbetaald, maar in plaats van het geld rechtstreeks naar de passagiers uit te betalen, hebben ze het geld naar Schipholtickets.nl overgemaakt, een Nederlands online reisbureau waar de passagiers hun Iberia-tickets kochten. Tot op heden heeft het bedrijf de terugbetalingen nog niet aan de klant uitbetaald.
Nu heeft de Nederlandse rechtbank geoordeeld dat Iberia de partij is die ervoor zorgt dat passagiers hun geannuleerde vlucht restituties uitbetaald krijgen. Zoals de NRC meldt, zal de luchtvaartmaatschappij de restituties nu opnieuw moeten verstrekken, dit keer rechtstreeks aan de passagiers
Zo heeft KLM talloze geannuleerde vlucht restituties uitbetaald aan een inmiddels failliet reisbureau D-Reizen, waardoor passagiers zonder geld zitten. Als de Iberia-uitspraak ook op de KLM-zaak wordt toegepast, moet de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voor de tweede keer miljoenen euro's uitbetalen.
Is de terugbetaling van jouw geannuleerde vlucht vastgelopen bij een online reisbureau?
Wij kunnen je helpen vechten voor jouw rechten. We hebben meer dan 10 jaar ervaring, hebben juridische teams in 9 landen en hebben 98% van de rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen gewonnen.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!