Geannuleerde vluchten: een nieuwe manier voor airlines om geld te verdienen?
maandag 29 juni 2020
De grenzen rondom Nederland zijn sinds 15 juni weer geopend. Ook kondigde de Europese Commissie aan dat de grenzen tussen de landen in het Schengengebied op dezelfde dag werden geopend, wat reizen binnen Europa weer mogelijk maakt. De luchtvaartindustrie heeft hier snel op gereageerd met een toename in vluchten en veel luchtvaartmaatschappijen hebben hun zomerschema reeds bekend gemaakt. Air France wil deze zomer zelfs vluchten naar 150 bestemmingen aanbieden. De vliegmaatschappij maakt haar vluchtaanbod aantrekkelijk door bijvoorbeeld te garanderen dat er een retourvlucht beschikbaar zal zijn als het land van bestemming te maken krijgt met een verhoogde besmettingsgraad. Ook gelden er flexibele ticketvoorwaarden, kan de passagier de vlucht gratis omboeken en worden er vouchers aangeboden in het geval van een annulering. Ondanks deze positieve ontwikkelingen, voor zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen, klagen veel klanten over het feit dat hun vlucht kort na het maken van de boeking alsnog wordt geannuleerd. Hoe kan het dat dit nog steeds in grote getale gebeurt?
Vluchten plotseling en direct na boeking geannuleerd
In deze tijden van onzekerheid lijkt het misschien niet meer dan normaal dat vluchten hier en daar wordt geannuleerd. Toch komt het steeds vaker voor dat luchtvaartmaatschappijen vluchten direct na boeking annuleren, vaak ruim voor de geplande vluchtdatum. Op sociale media en onder nieuwsartikelen wordt hierover momenteel volop geklaagd door gedupeerde consumenten. Vlucht-Vertraagd.nl nam dit probleem onder de loep en sprak enkele van deze passagiers over de plotselinge annulering van hun vliegreis. De meeste van hen klagen over het feit dat hun vlucht binnen enkele dagen na boeking uiteindelijk toch werd geannuleerd - vaak zelfs weken of maanden voor de eigenlijke vluchtdatum. Men zou kunnen veronderstellen dat dit fenomeen een gevolg is van de huidige coronacrisis. Echter zijn de meeste officiële reisbeperkingen al opgeheven, wat de reis in feite mogelijk maakt. Verschillende luchtvaartmaatschappijen adverteren zelfs met de boodschap dat ze hun vluchtschema in de zomer weer willen verhogen. Op het eerste gezicht lijken de annuleringen daarom in schril contrast te staan met de wijze waarop deze luchtvaartmaatschappijen richting de klant communiceren. "Ik woon momenteel in het buitenland en wilde deze zomer mijn familie thuis bezoeken nadat ik ze zo lang niet meer heb kunnen zien. Helaas werd mijn vlucht enkele dagen na mijn boeking in begin juni al geannuleerd. En dat terwijl de vlucht pas in augustus zou plaatsvinden", legt een passagier uit die via Vlucht-Vertraagd.nl een claim voor een terugbetaling van ticketkosten heeft ingediend.
Tactiek gebruikt door meerdere luchtvaartmaatschappijen
In een verklaring van Air France, één van de luchtvaartmaatschappijen die zich met dit probleem lijkt bezig te houden, wordt gesproken van een technisch probleem als oorzaak van de annuleringen. Op de website de luchtvaartmaatschappij werd het reguliere zomerschema beschikbaar gesteld, hoewel dit jaar slechts een beperkt aantal vluchten daadwerkelijk zal plaatsvinden. Dit heeft geleid tot een hoog aantal annuleringen en vele teleurgestelde passagiers. Air France beweert dat dit probleem reeds is opgelost en dat er van dergelijke gevallen geen sprake meer zou mogen zijn. Toch is Air France niet de enige luchtvaartmaatschappij die vluchten lijkt aan te bieden die vervolgens helemaal niet plaatsvinden. Ook Eurowings wordt beschuldigd van het annuleren van vluchten van passagiers die pas net hun tickets hadden geboekt, ondanks het feit dat de maatschappij in de maand juni al op 52 nieuwe routes acties was. Volgens Eurowings is dit te wijten aan het feit dat het vluchtschema voor de zomer al maanden van tevoren is opgesteld, terwijl de situatie van verschillende bestemmingen nog helemaal niet stabiel is. Dit leidde tot een wankel vluchtschema. Alitalia lijkt een stap verder te gaan: Volgens berichten in de media biedt de luchtvaartmaatschappij vluchten aan die vertrekken van of landen op luchthaven Linate in de buurt van Milaan. Deze luchthaven is echter al maanden gesloten wegens de uitbraak van het coronavirus. Op dit moment worden boekingen voor vluchten van en naar deze luchthaven die op of na 31 juli worden uitgevoerd, nog steeds aangeboden op de website van de luchtvaartmaatschappij. Het is echter nog maar de vraag of deze vluchten zullen doorgaan of alsnog zullen worden geschrapt.
Maar hoe komen deze situaties eigenlijk tot stand en waarom lijken zoveel luchtvaartmaatschappijen dit jaar tegen deze problemen aan te lopen? "Op basis van alle beschikbare informatie lijkt het haast wel of luchtvaartmaatschappijen hun klanten momenteel misbruiken als een soort bank", legt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl, uit. De luchtvaartindustrie was een van de industrieën die het meest lijden onder de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. Alleen al in Europa hebben sinds maart meer dan 217 miljoen passagiers te maken gehad met een geannuleerde vlucht. "Al deze passagiers hebben recht op een terugbetaling van de ticketkosten, als zij dit zouden willen. In combinatie met een groot aantal vliegverboden heeft dit geleid tot een enorm verlies aan inkomsten voor luchtvaartmaatschappijen. Door de toename van het aantal boekingen kunnen luchtvaartmaatschappijen snel wat geld verdienen", zegt van Bokhoven. Dit geld kan op zijn beurt weer door de airline worden gebruikt om de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf te kunnen bekostigen. De klanten daarentegen, worden vaak afgescheept met een voucher. Zelfs als de luchtvaartmaatschappij een terugbetaling van ticketkosten aanbiedt, kan het maanden duren om deze claim te verwerken, ondanks het feit dat luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht zijn om de terugbetalingen binnen 7 dagen na het verzoek van de klant uit te betalen. Deze tactiek geeft de airlines voldoende tijd om te herstellen van de gevolgen van de crisis, terwijl ze het geld van hun klanten hiervoor gebruiken.
Passagiersrechten nog steeds vaak genegeerd
Wat vooral verradelijk aan deze situatie is, is het feit dat de luchtvaartmaatschappijen het uiterst moeilijk en tijdrovend maken voor hun klanten om een terugbetaling van ticketkosten aan te vragen. Ondanks de EU-wetgeving weigeren veel airlines mee te werken en proberen ze te voorkomen dat er restituties worden uitbetaald. Als passagiers op eigen houtje de ticketkosten proberen terug te claimen, is er vaak weinig kans van slagen. Vlucht-Vertraagd.nl beschermt ook in deze tijd de rechten van passagiers. "We staan voortdurend in contact met de airlines om het geld van onze klanten terug te eisen. Omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen weigeren om het geld terug te betalen, bereiden we momenteel voor 4.500 zaken een juridische procedure voor tegen deze maatschappijen, om de rechten van de consument zo goed mogelijk te ondersteunen", legt van Bokhoven uit. Vooral in tijden van crisis is het belangrijk dat particulieren worden beschermd tegen de belangen van grote bedrijven. Dit standpunt wordt niet alleen gesteund door consumentenorganisaties zoals Vlucht-Vertraagd.nl, maar ook door de Europese Unie, die onlangs een overeenstemming heeft bereikt over een nieuwe richtlijn die class actions binnen de Europese Unie mogelijk maakt. Hierdoor zal een groot aantal gedupeerde passagiers in de toekomst gezamenlijk kunnen optreden tegen individuele luchtvaartmaatschappijen.
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.
=> Lees meer over het claimen van een terugbetaling van je ticket
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!