Europese Commissie kondigt nieuwe aanbevelingen toerismesector aan
vrijdag 8 mei 2020
Door de coronacrisis zijn de vakantieplannen van vele reizigers in het water gevallen. Nu het goede weer terugkeert in Europa, vragen veel mensen zich af of ze na weken van opsluiting in hun huis wel naar hun zomerbestemming mogen reizen. De Europese Commissie verwacht op 13 mei meer duidelijkheid te kunnen geven over het aanstaande vakantieseizoen, door middel van een breed pakket maatregelen met betrekking tot toerisme, vervoer en grenzen in tijden van het coronavirus.
De voorlopige planning van de nieuwe aanbevelingen
De toerismesector is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronapandemie, mede door de strenge beperkingen die wereldwijd door regeringen zijn opgelegd om de verspreiding van het virus af te remmen. Volgens de interne planning van EURACTIV, een samenwerkingsband van onafhankelijke professionals met ervaring in Europese Zaken, zal de Europese Commissie volgende week de basis van de maatregelen voor de reisbranche leggen.
De gehele planning van het document is indicatief en op voorbehoud van wijzigingen door Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Vooralsnog zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:
- De impact van het coronavirus op de toerismebranche in het algemeen;
- Gezondheids- en veiligheidsprotocollen voor de belangrijkste toeristische locaties, hotels en andere accommodaties inbegrepen;
- Begeleiding van een veilige en gezonde hervatting van het personenvervoer;
- Begeleiding bij het opheffen van de binnengrenzen;
- Een beoordeling van de tijdelijke beperkingen op niet-essentiële reizen naar de EU;
- Advies over het aanbieden van betrouwbare en aantrekkelijke reisvouchers als alternatieve vergoeding
Herstelplan voor de toerismebranche
De nieuwe richtlijnen hebben als doel het effect van het coronavirus op de toerismesector, een van de belangrijkste sectoren voor de Europese economie en met name voor de zuidelijke landen, tot een minimum te beperken. Toerisme vertegenwoordigt ongeveer 10% van het BNP van de Europese Unie, en de pandemie kan tot een verlies van 400 miljard euro voor de sector leiden.
Italië, Griekenland, Spanje, Portugal, Frankrijk, Malta, Cyprus, Bulgarije en Roemenië hebben de Commissie verzocht met een specifiek hertselplan voor de toerismebranche te komen. Volgens deze landen zijn er reisregels nodig en zou een ongeordende versoepeling van de lockdownmaatregelen de toeristische sector nog meer verstoren. Als reactie hierop wil de Commissie een "slimme" reeks maatregelen vaststellen om ervoor te zorgen dat het zomerseizoen in ieder geval gedeeltelijk wordt gered en Europese reizigers in veilige omstandigheden naar hun toeristische hotspots kunnen reizen.
Vouchers of geld terug?
Een kwestie die ook in de aanbevelingen zal worden benoemd is het gebruik van vouchers bij het compenseren voor geannuleerde vluchten of (pakket)reizen. De Europese Commissie heeft er met enige regelmaat op gewezen dat vouchers in strijd zijn met Europese Verordening 261/2004. Toch zijn in totaal 20 lidstaten en een groeiend aantal leden van het Europees Parlement voorstander van de mogelijkheid van vouchers, wat financieel uiteraard voordeliger is voor luchtvaartmaatschappijen.
Een aantal weken geleden tikte Commissaris Adina Vălean Nederland op de vingers voor het gedogen van deze vouchers in plaats van het teruggeven van de ticketkosten. Volgens de Verordening hebben passagiers het recht op terugbetaling als hun vlucht geannuleerd wordt. Vanwege de coronacrisis zijn verschillende maatschappijen, zoals KLM, daarmee gestopt en geven in plaats daarvan een voucher. Minister Van Nieuwenhuizen ziet dit door de vingers, waarop Valean reageerde: “De Europese wet is duidelijk. Passagiers moeten kunnen kiezen tussen terugbetaling in geld of een andere vorm van restitutie. […] Terugbetaling moet een optie zijn als de passagier daarvoor kiest.”
Hoe kan ik een terugbetaling van mijn ticketkosten claimen?
Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004.
Benieuwd of jij in aanmerking komt voor een vergoeding voor je geannuleerde vlucht? Check vrijblijvend jouw vlucht in onze claimcalculator en ontdek direct of je recht hebt op een terugbetaling van je ticket. Als blijkt dat de luchtvaartmaatschappij de ticketkosten moet terugbetalen, kun je jouw claim indienen bij het team van Vlucht-Vertraagd.nl. Wij zetten ons in voor jouw passagiersrechten en zorgen ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt!
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!