Luchtvaartmaatschappijen passen cockpitbeleid aan na crash

vrijdag 27 maart 2015

Verschillende Duitse luchtvaarmaatschappijen passen hun cockpitbeleid aan naar aanleiding van het gecrashte Germanwingstoestel. De Duitse luchtvaartorganisatie zegt dat ze te allen tijde willen dat er twee mensen in de cockpit aanwezig zijn.

Crash Airbus A320 Germanwings

Afgelopen dinsdag (24 maart 2015) stortte een Airbus A320 van de Duitse vliegmaatschappij Germanwings neer in de Franse Alpen. De Duitse copiloot van het gecrashte toestel, Andreas Lubitz, zat ten tijde van de crash alleen in de cockpit en heeft het toestel moedwillig laten dalen. Dit maakte Justitie in Frankrijk bekend tijdens een persconferentie.

Cockpitbeleid

Inmiddels hebben de Duitse luchtvaartmaatschappijen hun cockpitbeleid aangepast. Het besluit volgt op de situatie dat de co-piloot van het neergestorte toestel de gezagvoerder had buitengesloten uit de cockpit. Hieruit trekken de grote Duitse luchtvaartmaatschappijen de conclusie dat het beleid moet worden aangepast.

Daarnaast hebben inmiddels ook Norwegian en EasyJet bekendgemaakt de ‘tweepersoonsregel’ voor te cockpit te gaan hanteren. Ook verplicht de Canadese regering luchtvaartmaatschappijen te voorkomen dat er maar één persoon in de cockpit aanwezig is.

KLM heeft aangegeven haar beleid voorlopig niet aan te passen. Er komt wel een onderzoek of het beleid gewijzigd moet worden, maar op welke termijn een besluit volgt is nog onduidelijk.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!