Vliegroutes moeten gepubliceerd worden
vrijdag 15 augustus 2014
Luchtvaartmaatschappijen moeten haar klanten informatie verstrekken over de vliegroutes die worden afgelegd. Dat heeft de directeur van D-reizen/VX, de grootste reisorganisatie van Nederland, in EenVandaag bepleit. Het onderwerp van vliegroutes is ter sprake gekomen naar aanleiding van de vliegramp in Oekraïne.
Volgens D-Reizendirecteur Will van den Hoogen hebben reizigers het recht een eigen afweging te maken of zij over conflictgebieden willen vliegen. Hij is van mening dat luchtvaartmaatschappijen, naast gegevens over tarieven, vliegtuigstoelen en beenruimte, ook informatie moeten gaan verstrekken over de route die wordt gevlogen. "Op dit moment is dat een zeer actuele vraag: waar vlieg ik overheen? Daar moeten we aan gaan voldoen." Van den Hoogen heeft in een aflevering van EenVandaag aangegeven hierover in gesprek te willen gaan met de buurlanden. Daarnaast gaat hij zijn pleidooi inbrengen in het bestuur van reisbrancheorganisatie ANVR.
Vliegroutes te variabel
Directeur Athar Husain Khan (Association of European Airlines) werd door EenVandaag om een reactie gevraagd op het voorstel. Hij reageerde terughoudend. Volgens Khan is het praktisch amper uitvoerbaar om openheid van zaken te geven over vliegroutes, omdat het afhangt van veel verschillende factoren. Zo kan een luchtvaartmaatschappij zelf een route kiezen, afhankelijk van bijvoorbeeld weersomstandigheden en vracht, waardoor de vliegroute niet vooraf per vlucht kan worden voorspeld. "Een maatschappij die vijf keer op een dag van Amsterdam naar Los Angeles vliegt neemt vijf keer een andere route," aldus Khan.
Informatie over te mijden gebieden
De AEA ziet wel een andere mogelijkheid; luchtvaartmaatschappijen zouden bekend kunnen maken welke landen of gebieden zij mijden. Luchtvaartmaatschappijen mogen nu zelf luchtroutes afstemmen, en zijn daarin ook vrij te bepalen hoe groot zij de gevaren in risicogebieden achten. Dit doen zij op basis van beperkte informatie van overheden en veiligheidsdiensten. Naar aanleiding van de ramp met vlucht MH17 pleit Khan voor nieuwe, internationale criteria over wanneer een luchtruim wel of niet veilig is. Vliegmaatschappijen kunnen volgens hem nu niet controleren wat de afweging van een land is om een luchtruim veilig te verklaren. "Het is nu onduidelijk welke criteria landen hanteren om hun luchtruim te veilig verklaren. Dat moet objectiveerbaar en transparanter worden."
Een tweede probleem ligt dus in het feit dat de beslissingen die luchtvaartmaatschappijen maken op basis van deze informatie niet altijd gedeeld worden. Als gevolg is het niet duidelijk welke gebieden door elke afzonderlijke airline worden gemeden. Hoewel de uiteindelijke vluchtroute kan variëren is dan wel duidelijk over welke gebieden de vlucht in ieder geval níet zal gaan, waardoor passagiers een meer weloverwogen beslissing kunnen maken bij het boeken van een vlucht.
Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!