Landmark zaak voor vertragingszaken in Engeland

donderdag 22 mei 2014

Nederlandse rechters zijn het er al over eens: technische problemen vormen geen buitengewone omstandigheid, maar behoren gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Vandaag dient in Engeland de zogenaamde 'Huzar case' voor de Engelse rechter in Londen. Een landmark zaak voor Engelse vliegtuigpassagiers, maar ook voor Nederlandse passagiers die met Engelse luchtvaartmaatschappijen vliegen.

Technische problemen wel of geen buitengewone omstandigheid

Zijn technische problemen een buitengewone omstandigheid of niet? Dat is waar het vandaag in de Engelse rechtbank om draait in de zogenaamde 'Huzar case', een landmark zaak voor vliegtuigpassagiers en luchtvaartmaatschappijen. Nederlandse rechters zijn hier al een tijdje uit; technische problemen zijn inherent aan de normale uitoefening van de activiteit van de luchtvaartmaatschappij. Dat technische problemen zich voordoen en dat deze verholpen dienen te worden, behoort gewoon tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Uitspraak rechter

Momenteel wachten we nog nog op de uitspraak van de rechter in de zogenaamde ‘Huzar case’, deze vindt om 10.00 uur plaats.

Verjaring van claims

Verder speelt er nog een andere relevante rechtszaak in Engeland, deze betreft de verjaring van een ingediende claim. Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren op basis van het zogenaamde 'Verdrag van Montreal' een verjaringstermijn van  twee jaar. Echter andere luchtvaartmaatschappijen hanteren de wettelijke verjaringstermijn van het land waar zij gevestigd zijn. In Engeland is die landelijk bepaalde termijn zes jaar in plaats van twee jaar. Engelse luchtvaartmaatschappijen zien die termijn graag van zes naar twee jaar veranderen en daar gaat het dan ook om in de zaak van Thomson. Op het moment dat een claim verjaard kun je geen aanspraak meer maken op een vergoeding. Mocht de rechter bepalen dat de termijn inderdaad twee jaar is dan zullen duizenden zo niet tienduizenden claims verjaren en maken die passagiers geen aanspraak meer op een vergoeding.

Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!