Laatst bijgewerkt op
Lufthansa vlucht vertraagd of geannuleerd – welke rechten heb ik als passagier?
Wanneer je met Lufthansa vliegt, worden jouw rechten beschermd door Europese Verordening 261/2004, ook wel EU261 inzake passagiersrechten genoemd. Deze regeling garandeert dat wanneer je vlucht aanzienlijk vertraagd of geannuleerd is, door schuld van de luchtvaartmaatschappij, je compensatie kunt claimen en - in het geval van annulering - ook een terugbetaling van je ticket.
Wat zegt EU261 precies over jouw passagiersrechten?
Was jouw Lufthansa vlucht minimaal 3 uur vertraagd? Indien deze vertraging werd veroorzaakt door schuld van de luchtvaartmaatschappij, kun je jouw Lufthansa vluchtcompensatie tot maximaal € 600 claimen.
Heeft Lufthansa jouw vlucht geannuleerd? Wanneer je geen alternatieve vlucht van de luchtvaartmaatschappij accepteerde (of wanneer je dit überhaupt niet kreeg aangeboden), kun je aanspraak maken op terugbetaling van het ticket.
Heeft Lufthansa de annulering van de vlucht minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum aangekondigd? Dan heb je mogelijk ook recht op een vergoeding tot € 600.
Claim je vergoeding in slechts enkele minuten!
Lufthansa vlucht compensatie voor een vertraagde vlucht - ontvang tot € 600
Kwam je laat aan op jouw bestemming vanwege een vertraging van je Lufthansa vlucht? Dan kom je wellicht in aanmerking voor maximaal € 600 aan Lufthansa compensatie.
Wanneer kan ik een vergoeding claimen voor een vertraagde Lufthansa vlucht?
Je kunt aanspraak maken op een vergoeding van Lufthansa tot € 600 als jouw specifieke situatie voldoet aan de volgende twee criteria:
Je arriveerde minstens 3 uur later dan gepland op jouw bestemming.
De vertraging was de schuld van de luchtvaartmaatschappij.
(Houd er rekening mee dat in het geval van zogenaamde buitengewone omstandigheden, zoals weersomstandigheden of politieke instabiliteit in het land, de vergoeding niet van toepassing is).
Hoeveel vergoeding kan ik krijgen voor een vertraagde Lufthansa vlucht?
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Geannuleerde Lufthansa vlucht — terugbetaling en compensatie regels
Indien jouw Lufthansa vlucht werd geannuleerd kun je mogelijk terugbetaling van je ticket claimen, een vergoeding tot maximaal €600, of beiden — afhankelijk van de exacte situatie van de annulering..
Wanneer kan ik terugbetaling claimen voor mijn geannuleerde Lufthansa vlucht?
Je kunt terugbetaling van je een Lufthansa ticket claimen als jouw vlucht geannuleerd werd en je geen gebruik hebt gemaakt van een alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij aanbood. Ook als je geen alternatieve vlucht kreeg aangeboden, kun je aanspraak maken op geldteruggave.
Lufthansa reisvoucher in plaats van terugbetaling — moet ik dat accepteren?
We raden je aan om geen voucher te kiezen ter vervanging van een terugbetaling. Dit vanwege de volgende twee redenen:
Als je een reisvoucher kiest, ben je in de toekomst verplicht met dezelfde vliegmaatschappij te vliegen. Ook is het zo dat de luchtvaartmaatschappij je meestal een uiterste tijdslimiet geeft om de voucher te gebruiken.
In het geval de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, kun je je voucher niet meer inwisselen voor geld teruggave - met andere woorden, je bent je geld kwijt.
Wanneer kan ik compensatie claimen voor mijn geannuleerde Lufthansa vlucht?
In het algemeen kun je compensatie voor een geannuleerde vlucht claimen indien je vlucht is geannuleerd binnen 14 dagen voor de geplande vertrekdatum. Er gelden aanvullende voorwaarden ten aanzien van de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij je al dan niet aanbood. Deze voorwaarden lichten we in de onderstaande tabel nader toe.
Ook dien je rekening te houden met buitengewone omstandigheden, zoals een natuurramp die het vliegtuig verhinderde op zijn bestemming te komen. Indien deze buitengewone omstandigheden van toepassing zijn op jouw vlucht, kom je mogelijk niet in aanmerking voor compensatie.
Wanneer kan ik zowel terugbetaling als compensatie claimen voor mijn geannuleerde Lufthansa vlucht?
U kunt zowel terugbetaling als compensatie van Lufthansa claimen als uw vlucht minder dan 14 dagen voor het oorspronkelijk geplande vertrek werd geannuleerd en je geen alternatieve vlucht heeft genomen die de luchtvaartmaatschappij je aanbood.
Om compensatie te ontvangen, moet je ook rekening houden met aanvullende voorwaarden met betrekking tot de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij aanbood (we lichten deze toe in de onderstaande tabel) en de zogenaamde buitengewone omstandigheden.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Heb je recht op compensatie voor je Lufthansa vlucht?
Check het nu in minder dan een minuut met onze gratis Claimcalculator.
Check mijn vluchtIk vloog met Lufthansa naar een niet-EU land. Kan ik hiervoor ook compensatie claimen?
Ja.
Of je nu met Lufthansa naar de Verenigde Staten of naar Azië bent gevlogen, je kunt compensatie claimen in het geval van een vluchtvertraging.
Je moet echter weten dat de situatie anders kan zijn indien je vloog met een niet-EU/niet-VK luchtvaartmaatschappij. Zie onderstaande tabel voor details.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Buitengewone omstandigheden — kan Lufthansa weigeren mij te compenseren?
Buitengewone omstandigheden noemen we situaties waarin de vertraging of annulering niet de schuld is van de luchtvaartmaatschappij. Als een van de onderstaande punten van toepassing is op jouw vluchtvertraging heb je mogelijk geen recht op compensatie.
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Je moet je er echter van bewust zijn dat luchtvaartmaatschappijen soms beweren dat er sprake is van buitengewone omstandigheden terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was. De maatschappijen doen dit in de hoop de compensatie niet uit te hoeven betalen.
Als je je kansen op het krijgen van jouw geld wilt maximaliseren, claim dan vandaag nog je compensatie en terugbetaling met de hulp van Vlucht-Vertraagd.nl. We zullen jouw claim grondig onderzoeken en de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk houden. Het enige dat je hoeft te doen is in een paar minuten tijd ons de basisinformatie van de vlucht te verstrekken en wij zorgen voor de rest.
Voor jouw gemak werken wij uitsluitend op basis van ‘geen succes, geen kosten’.
Lufthansa staking — kan ik compensatie krijgen?
Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege een staking van de luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld de Lufthansa staking in 2019? Een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij wordt niet beschouwd als een buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat je recht hebt op compensatie, zelfs als de luchtvaartmaatschappij anders beweert.
Maximaliseer jouw kans op een succesvolle Lufthansa claim
Krijg jouw vlucht compensatie en -terugbetaling met behulp van Vlucht-Vertraagd.nl
Claim nuTot hoe lang kan ik mijn Lufthansa vlucht compensatie en terugbetaling claimen?
In het algemeen heb je maximaal 6 jaar de tijd om compensatie en terugbetaling van je ticket te claimen.
Meer specifiek hangt dit af van de regelgeving in het land van waaruit je vliegt, het land waar je naartoe vliegt en het land waar de luchtvaartmaatschappij haar hoofdkantoor heeft.
Bijvoorbeeld:
In Frankrijk heb je 5 jaar om te claimen.
In België heb je 1 jaar om te claimen.
In het VK heb je 6 jaar om te claimen.
In Duitsland heb je 3 jaar om te claimen.
Passagiers kunnen vlucht compensatie claimen op basis van de meest gunstige wet.
=> Check of je jouw Lufthansa compensatie en terugbetaling nog kunt claimen
Hoe lang duurt het voordat ik mijn Lufthansa vlucht compensatie / Lufthansa terugbetaling ontvang?
De passagiers die bij ons declareren, hebben het geld vaak al binnen enkele weken of maanden op hun rekening staan.
Als de luchtvaartmaatschappij echter niet reageert en/of de claim voor de rechter moet worden gebracht, kan de wachttijd met enkele extra maanden of zelfs een paar jaar worden verlengd.
Je kunt er echter zeker van zijn dat als je besluit om jouw Lufthansa compensatie / Lufthansa terugbetaling bij ons te claimen, we tot het einde voor jouw rechten zullen vechten. Ons team zal je op de hoogte houden van alle belangrijke updates met betrekking tot jouw claim en staat altijd voor je klaar om je vragen te beantwoorden.
We maken het claimproces eenvoudig — jij geeft ons enkel de basisgegevens van de vlucht en wij zorgen voor de rest, inclusief het strijden voor jouw rechten in de rechtbank, mocht dat nodig zijn.
Hoe kan ik een Lufthansa compensatie / Lufthansa terugbetaling claimen?
Controleer eerst of je inderdaad recht hebt op compensatie of terugbetaling van je ticket — dit kun je doen met behulp van onze gratis, vrijblijvende Claim Calculator.
Vervolgens kun je ervoor kiezen zelf de claim in te dienen of ons het werk voor jou te laten doen. Het hele proces van het indienen van een claim bij Vlucht-Vertraagd.nl duurt slechts enkele minuten - je geeft ons de basisinformatie van de vlucht en wij nemen het vanaf daar over. We analyseren jouw claim grondig (inclusief het analyseren van weers- en luchtvaartgegevens), we maken juridische documentatie in orde, we nemen contact op met de juiste mensen bij de luchtvaartmaatschappij en we strijden - indien nodig - ook voor jou in de rechtbank.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Over Lufthansa
Tot 2019 was Lufthansa de grootste luchtvaart vervoerder van Europa. Vandaag de dag is deze positie ingenomen door Ryanair, maar Lufthansa blijft nog steeds een speler van formaat, met vluchten door heel Europa en over de hele wereld.
Hoewel Lufthansa officieel werd opgericht in 1953, ziet het bedrijf zichzelf als opvolger van Deutsche Lufthansa, een Duitse nationale luchtvaartmaatschappij die tussen 1926 en 1951 werkzaam was. Om die reden beweert het huidige Lufthansa vaak te zijn opgericht in 1926, hoewel ze – juridisch gezien - niet de directe opvolger van deze oorspronkelijke Duitse luchtvaartmaatschappij zijn.
Naast de Lufthansa luchtvaartmaatschappij heeft de Lufthansa Groep een aantal dochterondernemingen waaronder Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, and Swiss Air Lines.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!