Laatst bijgewerkt op
Over KLM Royal Dutch Airlines
KLM is 's werelds oudste nog in bedrijf zijnde luchtvaartmaatschappij — in 2019 vierde de luchtvaartmaatschappij haar 100-jarig bestaan. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de Air France-KLM Groep en sinds 2003 bezit KLM 100% van de aandelen van Transavia, een Nederlandse budget luchtvaartmaatschappij. Andere dochterondernemingen van KLM zijn onder meer KLM Cityhopper, KLM Asia en Martinair Cargo.
Het hoofdkantoor van KLM is gevestigd in Amstelveen, Nederland, bij de luchthaven Schiphol, de op twee na drukste luchthaven van Europa. De luchtvaartmaatschappij bedient momenteel meer dan 160 bestemmingen, waarvan ongeveer 70 intercontinentale vluchten naar landen als de Verenigde Staten en China.
KLM is een vrij stipte luchtvaartmaatschappij, met een prestatiescore van 81,7/100 en 4 van de 5 sterren toegekend door OAG in hun data rapport. KLM-vertragingen en -annuleringen komen echter nog steeds voor, wat betekent dat passagiers recht hebben op een compensatie en/of volledige terugbetaling van het ticket.
Weet je niet zeker of je recht hebt op compensatie of restitutie van KLM? Check het snel met onze gratis en vrijblijvende Claim Calculator.
Je passagiersrechten bij een geannuleerde of vertraagde KLM-vlucht
Als je KLM-vlucht vertraagd of geannuleerd is, bedenk dan dat Britse en Europese regelgeving je rechten als passagier beschermen. In bepaalde omstandigheden heb je mogelijk recht op een KLM-compensatie van maximaal €600 per passagier, evenals op een volledige terugbetaling van de ticketprijs van je geannuleerde KLM-vlucht.
De belangrijkste wetgeving ter bescherming van je rechten is: Europese verordening (EG) nr. 261/2004. Wat staat er over vertraagde en geannuleerde KLM-vluchten?
- Is je vlucht vertraagd? Als je minimaal met 3 uur vertraging op je eindbestemming bent aangekomen, heb je hoogstwaarschijnlijk recht op compensatie voor je vertraagde vlucht.
- Is je KLM vlucht geannuleerd? Als je geen alternatieve vlucht genomen hebt die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden, heb je recht op een volledige terugbetaling van het je ticketkosten.
Als de vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd, heb je mogelijk ook recht op KLM vlucht compensatie tot €600 per passagier.
Mijn KLM vlucht was vertraagd
Was jouw vlucht vertraagd? Wat vervelend! Wij kunnen je voorstellen dat je je afvraagt of je gecompenseerd kunt worden voor het geleden tijdsverlies. Jouw recht op compensatie is afhankelijk van de vertraging waarmee je uiteindelijk bent aangekomen op de eindbestemming. Ook is het belangrijk dat de verstoring voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening.
Bij een aankomstvertraging van 3 uur of meer heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag dat kan oplopen tot €600 per passagier.
Je hebt alleen recht op compensatie als...
...je met een vertraging van minstens drie uur bent aangekomen op de bestemming.
...er geen sprake is geweest van buitengewone omstandigheden.
Geannuleerde KLM-vlucht restitutie en compensatie
Was jouw KLM vlucht geannuleerd? Afhankelijk van de exacte omstandigheden heb je mogelijk recht op restitutie, compensatie of beide!
Wanneer kan ik mijn geld terugkrijgen van KLM?
De KLM-terugbetaling wordt toegekend als jouw KLM-vlucht is geannuleerd en je geen alternatieve vlucht genomen hebt die door KLM wordt aangeboden.
Wanneer kan ik compensatie krijgen voor een geannuleerde KLM-vlucht?
Compensatie is alleen van toepassing als je KLM-vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd. Aanvullende criteria, zoals weergegeven in de onderstaande tabel, zijn ook van toepassing.
Wanneer kan ik zowel compensatie als restitutie krijgen voor een geannuleerde KLM-vlucht?
Zowel KLM-compensatie als restitutie worden toegekend als je vlucht minimaal 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en…
...je geen alternatieve vlucht aangeboden hebt gekregen van KLM.
...je hebt een alternatieve vlucht aangeboden gekregen die voldoet aan de criteria in de onderstaande tabel, maar je hebt deze vlucht niet genomen.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Je claim is in goede handen!
Wij komen al meer dan 10 jaar op voor de rechten van vliegtuigpassagiers!
Claim nuMijn KLM vlucht was overboekt
In veel gevallen verkopen luchtvaartmaatschappijen meer tickets dan stoelen voor een vlucht. KLM doet dit om zo de capaciteit van de vluchten zo goed mogelijk te benutten, aangezien ze altijd rekening houden dat er een bepaald percentage niet op komt dagen. De KLM vlucht is dan overboekt, wat betekent dat er niet genoeg stoelen zijn voor alle geboekte tickets. Dit kan weer resulteren in het feit dat je wordt geweigerd op je KLM vlucht.
Wanneer dit gebeurt zal KLM altijd naar de meest gunstige oplossing voor henzelf zoeken. Het komt vaak voor dat ze op dit soort momenten vragen of passagiers vrijwillig op een andere vlucht willen stappen en ze geven dan bijvoorbeeld wat extra gratis miles of een voucher die voor een volgende vlucht is te gebruiken. Wat veel passagiers niet weten, is dat ze op zo’n moment ook gewoon recht hebben op compensatie tot €600 per passagier, door de opgelopen vertraging.
=> Lees meer over het claimen van compensatie bij een overboekte KLM vlucht
Mijn KLM vlucht was gewijzigd
In principe mag KLM de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren. Als de wijziging minder dan twee weken voor vertrek aan je wordt meegedeeld, dan heb je recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Je hebt dan ook recht op de extra gemaakte kosten die hierbij zijn komen kijken.
=> Wil je meer weten of je rechten bij een schemawijziging door KLM?
Ik heb mijn aansluitende vlucht gemist
Tijd is geld, vooral in de luchtvaartindustrie en daarom plannen luchtvaartmaatschappijen zoals KLM de overstaptijd soms erg nauw in. Een kleine vertraging kan er al voor zorgen dat je je overstap mist. Afhankelijk van de aankomsttijd op de eindbestemming en de omstandigheden van de vertraging, kun je je ook in het geval van een gemiste vlucht beroepen op compensatie van KLM.
=> Wil je meer informatie over je rechten wanneer je een KLM vlucht hebt gemist?
Stakingen door KLM personeel
Een staking van het KLM personeel kan erg vervelende gevolgen hebben voor je vlucht. Een staking resulteert vaak in een langdurige vertraging of zelfs complete annulering van je vlucht. De afgelopen jaren zijn er vaak KLM stakingen geweest, waardoor duizenden passagiers niet naar hun eindbestemming konden vliegen. In het geval van een KLM staking, veroorzaakt door het personeel, dan heb je als passagier recht op compensatie. Onder personeel vallen in dit geval de KLM piloten en het cabinepersoneel. Wanneer de staking door een derde partij wordt uitgevoerd, heb je helaas geen recht op compensatie en wordt dit gezien als buitengewone omstandigheid.
=> Lees meer over claimen van compensatie bij een KLM staking
Buitengewone omstandigheden
Als de oorzaak van de vertraging of annulering niet inherent is aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: KLM kan zich op een buitengewone omstandigheid beroepen als ze niet verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie en dit ook daadwerkelijk kunnen aantonen. Als dit het geval is, dan heb je geen recht op compensatie.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Om dit te verduidelijken geven we je een aantal voorbeelden van buitengewone omstandigheden:
Extreme weersomstandigheden, zoals dichte mist of een storm
Sabotage of terrorisme
Natuurrampen
Stakingen van derden, bijvoorbeeld door luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding
Medische noodlandingen
Stakingen door derden, zoals luchthaven medewerkers en bagage afhandelaars
Er is in ieder geval geen sprake van buitengewone omstandigheid in het geval van een technisch mankement of een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij, aangezien dit wel binnen de invloedssfeer van de vliegmaatschappij valt. Zorg dus dat je altijd voor de zekerheid goed controleert wat de echte reden van de vertraging was. Dit kunnen wij voor je uitzoeken!
KLM beroept zich op een buitengewone omstandigheid, wat nu?
Als je zelf een claim indient bij de luchtvaartmaatschappij is de kans aanwezig dat zij deze afwijzen op grond van buitengewone omstandigheden. Het is vaak lastig te bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, of dat KLM onder de claim probeert uit te komen.
Ondanks het feit dat er natuurlijk situaties zijn waar overduidelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, komt het helaas vaak voor dat KLM zich onterecht beroept op overmacht. Twijfel je of KLM zich met recht heeft beroepen op een buitengewone omstandigheid? Dan is het verstandig om onze hulp in te schakelen. Met behulp van onze database en onze jarenlange ervaring met luchtvaartmaatschappijen zullen wij de claim beoordelen en brengen wij de zaak indien nodig voor de rechter.
Check of je recht hebt op compensatie!
Hoe lang heb ik om mijn KLM-compensatie en restitutie te claimen?
Het tijdslimiet zal verschillen afhankelijk van de lokale wetgeving. Heb je bijvoorbeeld een vertraagde KLM-vlucht van Amsterdam naar Berlijn, dan kun je naar Nederlands of Duits recht schadevergoeding claimen. De eerste biedt 2 jaar om een claim in te dienen, terwijl de laatste 3 jaar biedt. Wij zullen uiteraard de meest gunstige wet kiezen om jouw claim tot een succes te brengen.
Hoe lang duurt het voordat KLM compensatie en restitutie betaalt?
In veel gevallen ontvangen de passagiers die we helpen hun compensatie en terugbetaling binnen enkele weken of maanden.
Dankzij onze 10+ jaar ervaring en met juridische teams in 9 landen, zijn we in staat om jouw claim snel te verwerken en bij de juiste mensen bij de luchtvaartmaatschappij te krijgen.
Als de luchtvaartmaatschappij niet reageert en/of we naar de rechtbank moeten, kan de doorlooptijd helaas oplopen tot enkele maanden of zelfs jaren. Je kunt er echter zeker van zijn dat we je altijd op de hoogte zullen houden van de status van jouw claim en voor je klaar staan om al je vragen te beantwoorden en tot het einde voor je rechten zullen vechten.
Houd er bovendien rekening mee dat we werken op basis van 'no cure, no pay’ basis — je hoeft dus niets vooraf te betalen en loopt geen enkel risico.
Hoe claim je KLM compensatie en restitutie?
We raden je aan om eerst onze gratis en vrijblijvende Claim Calculator te gebruiken en te controleren of je inderdaad recht hebt op restitutie of compensatie van KLM.
Als dat zo is, kunt je later zelf proberen te claimen of ons het werk voor je te laten doen. We doen al het nodige papierwerk, brengen de luchtvaartmaatschappij onder de aandacht en brengen - indien nodig - je claim voor de rechter en vechten daar voor je rechten.
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je KLM-compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Learn more about our fee on our Price List page or claim your KLM compensation or refund now right from your phone or your computer.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!