Laatst bijgewerkt op
Rechten van vliegtuigpassagiers in de EU
In 2004 ondertekende het Europees Parlement, Verordening (EG) nr. 261/2004, een wet die een ingrijpende verandering bracht in de hele luchtvaartsector. Aanvankelijk garandeerde het document, dat ook bekend staat als EU261 of Vluchtcompensatieverordening, luchtreizigers in de EU het recht op compensatie in het geval van een geannuleerde vlucht. Later, na aanvullende rechterlijke uitspraken, zoals het Sturgeon-arrest, werd de verordening ook van toepassing verklaard op vertraagde vluchten.
Na Brexit werd de EU-verordening 261 overgenomen in de Britse wetgeving, wat betekent dat je, zelfs als je van of naar het Verenigd Koninkrijk reist, nog steeds aanspraak kunt maken op vluchtcompensatie.
Weet je niet zeker of je recht hebt op compensatie?
Het duurt slechts één minuut om het te controleren!
Claim nuKan ik compensatie eisen als ik naar een niet-EU-land vlieg?
In de meeste gevallen wel. De EU-verordeningen geldt voor alle vluchten die worden afgehandeld door luchtvaartmaatschappijen met een hoofdkantoor in de EU. Daarnaast omvat de verordening ook vluchten, met een vertrekpunt binnen de EU, van luchtvaartmaatschappijen met een hoofdkantoor buiten de EU.
Zie de onderstaande tabel voor meer informatie.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Wanneer kan ik compensatie voor een vertraagde vlucht claimen?
Je kunt aanspraak maken op compensatie voor vluchtvertraging als de vlucht minstens 3 uur vertraagd was en de luchtvaartmaatschappij daarvan de oorzaak was (buitengewone omstandigheden vallen hier buiten).
Wanneer kan ik compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht?
Als je vlucht minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum is geannuleerd, dan kun je meestal aanspraak maken op compensatie. Je moet echter wel nagaan of de luchtvaartmaatschappij schuldig is aan de annulering - er zijn zogenaamde buitengewone omstandigheden waarbij de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is compensatie uit te betalen.
Verder moet de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij voorstelt - als de luchtvaartmaatschappij er al eentje aanbiedt - aan specifieke voorwaarden voldoen, om voor compensatie in aanmerking te komen. In de onderstaande tabel leggen wij dit nader uit.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Hoeveel vluchtcompensatie kan ik krijgen?
De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand tussen je luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming.
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Buitengewone omstandigheden - situaties waarin de luchtvaartmaatschappij wettelijk gezien compensatie kan weigeren
Hoewel vliegtuigpassagiers bij een vertraagde of geannuleerde vlucht doorgaans recht hebben op een vluchtcompensatie, zijn er situaties waarin de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is te betalen. Dit is het geval wanneer de verstoring van de vlucht wordt veroorzaakt door een derde partij of door overmacht. Deze situaties vallen onder buitengewone omstandigheden. De meest voorkomende buitengewone omstandigheden zijn:
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Maar wees je ervan bewust, dat luchtvaartmaatschappijen vaak buitengewone omstandigheden als reden opgeven van de vertraging, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was.
Laat ons naar jouw situatie kijken en de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk houden. Indien nodig, zullen we zelfs voor je rechten opkomen in de rechtbank. No cure, no pay.
Houd de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk met hulp van Vlucht-Vertraagd.nl
Dien in slechts een paar minuten je claim online in.
Claim nuVergoeding van extra kosten
Heb je een extra hotelovernachting of een taxi moeten boeken vanwege de verstoring van je vlucht? Dan is het soms mogelijk om deze kosten vergoed te krijgen.
Dien bij je claim op Vlucht-Vertraagd.nl alle relevante bonnetjes en facturen in. Dan zorgen wij er vervolgens voor dat je de kosten krijgt vergoed.
Vorder vluchtcompensatie voordat de tijd om is!
Het kost maar een paar minuten om een claim in te dienen bij Vlucht-Vertraagd.nl
Claim nuHoe lang heb ik de tijd om compensatie te claimen?
De geldende wetgeving bepaalt hoe lang je een claim kunt indienen. Bij het indienen van een claim heb je de keuze uit drie verschillende rechtsposities: het recht dat geldt in het land van het vertrekpunt van de vlucht, het geldende recht in het land van bestemming en het recht dat geldt in het land waar het hoofdkantoor van de gebruikte luchtvaartmaatschappij is gevestigd.
Als je bijvoorbeeld vluchtcompensatie voor een vlucht van easyJet van Amsterdam naar Nice claimt, dan zijn er drie verschillende rechtsposities:
- Oostenrijks recht: omdat easyJet Europe in Wenen is gevestigd - je kunt tot 3 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
- Nederlands recht, omdat Amsterdam de plaats van vertrek is - je kunt tot 2 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
- Frans recht, omdat Nice de plaats van bestemming is - je kunt tot 5 jaar na de vluchtdatum een compensatieclaim voor vluchtvertraging indienen.
Hoe lang duurt het om vluchtcompensatie te krijgen?
Dit is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de bereidheid van de luchtvaartmaatschappij om te reageren en of er een rechtszaak nodig is om de luchtvaartmaatschappij tot betaling te dwingen. Over het algemeen ontvangen veel passagiers die een claim indienen via Vlucht-Vertraagd.nl binnen een paar weken of maanden geld op hun rekening.
Er zijn echter ook situaties waarin het langer kan duren dan dat. Maar wees gerust, als je bij ons claimt, houden we je op de hoogte van alle belangrijke updates rond het proces en zijn we er om al je vragen te beantwoorden. Voor jouw gemak werken wij uitsluitend op een 'no cure, no pay’ basis.
Hoe claim ik vluchtcompensatie?
Check eerst met onze Claim Calculator of je recht hebt op compensatie.
Daarna stuur je, via ons online systeem, alle gevraagde documenten op en vervolgens regelen wij al het papierwerk en de juridische formaliteiten voor je. Wij zullen het dossier grondig bestuderen, contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en - indien nodig - zelfs naar de rechtbank stappen om op te komen voor jouw rechten. No cure, no pay!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!