
Alles wat je moet weten over stoelen bij de nooduitgang
dinsdag 25 februari 2025
Wat zijn stoelen bij de nooduitgang?
Dit zijn rijen stoelen in een vliegtuig in de buurt van de nooduitgang. Het belangrijkste doel van deze stoelen is dat één of meer passagiers de bemanning helpen bij een noodgeval om de evacuatie te coördineren.
Welke verantwoordelijkheden heb je als je een stoel bij de nooduitgang kiest?
De meeste mensen willen een stoel in de exit-rij voor extra beenruimte, maar wat gebeurt er als er daadwerkelijk een noodgeval ontstaat? De belangrijkste verantwoordelijkheid in een noodgeval is om samen met de stewardessen de nooduitgangen te bedienen en ervoor te zorgen dat alle passagiers het vliegtuig veilig verlaten.
Je moet vooral andere passagiers uit de buurt van de nooduitgang houden en de bemanning de ruimte geven om de deur veilig te openen. Vervolgens moet je de bemanning helpen om de deur van de nooduitgang te openen. Zodra de deur van de nooduitgang open is en de evacuatieglijbaan is opgeblazen, moet je de passagiers begeleiden om hen te helpen het vliegtuig snel via de glijbaan te verlaten.

Wie mag er tijdens een vlucht in de stoel bij de nooduitgang zitten?
Voordat je de voorschriften bekijkt, moet je weten dat de richtlijnen per luchtvaartmaatschappij en land kunnen verschillen! Voor je gemak hebben we onderstaande informatie gebaseerd op de EU-regels.
Je mag in de stoel bij de nooduitgang zitten als...
- Je 12 jaar of ouder bent.
- Je duidelijk en direct verbaal kunt communiceren (dit betekent dat doven en slechthorenden mogelijk niet in deze stoelen kunnen zitten).
- Je voldoende mobiliteit en kracht hebt om de deur van de nooduitgang te openen.
Wie mag er tijdens een vlucht niet in de stoel bij de nooduitgang zitten?
Controleer de specifieke voorschriften van de luchtvaartmaatschappij en het land voordat je reist, want deze kunnen verschillen!
In bepaalde situaties is het mogelijk dat je geen stoel bij de nooduitgang kunt reserveren of gebruiken. Bijvoorbeeld:
EASA-voorschriften (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart)
- Je hebt een lichamelijke of verstandelijke beperking.
- Je reist als gedeporteerde of gedetineerde.
- Je reist met kinderen.
- Je bent een ongecontroleerd kind.
Mogen kinderen in de stoel bij de nooduitgang zitten?
Nee, kinderen jonger dan 12 jaar mogen niet in de stoel bij de nooduitgang zitten, omdat ze fysiek in staat moeten zijn om te helpen tijdens een noodgeval.

Is de stoel bij de nooduitgang goed?
Zelfs als je volgens de verordening in aanmerking komt om op een stoel bij de nooduitgang te zitten, kun je je afvragen of het de moeite waard is. Wat zijn de voordelen van een stoel bij de nooduitgang en wat zijn de mogelijke nadelen?
Voordelen van het zitten bij de nooduitgang
- Extra beenruimte: Je hebt meer ruimte om je benen te strekken, wat vooral voordelig is bij lange vluchten.
- Geen verstelbare stoelen voorin: Stoelen voor de nooduitgang kunnen doorgaans niet achterover leunen om te voorkomen dat ze de doorgang bij de uitgang blokkeren. Zo voorkom je ongemak doordat iemand anders zijn stoel naar achteren schuift in jouw ruimte.
- Voorrang bij het instappen: Veel luchtvaartmaatschappijen bieden passagiers die een stoel bij de nooduitgang hebben geboekt, vaak voorrang bij het instappen.
Nadelen van het zitten bij de nooduitgang
- Verantwoordelijkheid in noodgevallen: Je moet in staat zijn de vereiste taken van de stewardessen uit te voeren om passagiers te helpen evacueren. Maar maak je geen zorgen, deze noodgevallen komen zelden voor (één op de 11 miljoen).
- Geen bagage onder de stoel: Alle handbagage moet in de bagagevakken worden opgeborgen om de toegang tot de uitgang niet te blokkeren.
- Kou: Stoelen in de buurt van nooduitgangen kunnen kouder zijn dan andere delen van de cabine, omdat de koude lucht door de deur van de nooduitgang kan lekken.
Zijn stoelen bij de nooduitgang goedkoper of duurder?
De kosten voor het boeken van een stoel bij de nooduitgang variëren per luchtvaartmaatschappij. Ze kunnen ook verschillen afhankelijk van of je een korte of lange vlucht hebt.
Stoelen bij de nooduitgang zijn meestal duurder dan gewone stoelen. De exacte kosten kunnen echter variëren afhankelijk van de vluchtduur. Stoelen bij de nooduitgang voor lange internationale vluchten zijn bijvoorbeeld duurder dan voor korte binnenlandse vluchten. Hieronder vind je een tabel met de prijzen van stoelen bij de nooduitgang bij verschillende luchtvaartmaatschappijen:
Air France | easyJet | Ryanair | British Airways | |
Prijs van stoelen bij de nooduitgang | €20 tot €100 | €9 tot €15 | €12 tot €40 | Vanaf €57 (ongeveer) |
Wat gebeurt er als je in een vliegtuig op een stoel bij de nooduitgang zit, maar geen assistentie verleent tijdens een noodgeval?
Volgens de EU-regelgeving is de belangrijkste plicht van een passagier in een stoel bij de nooduitgang om zoveel mogelijk hulp te bieden. Passagiers zijn echter niet wettelijk aansprakelijk, zelfs als ze de nooduitgang niet openen om te helpen bij de evacuatie, aangezien ze geen garantie hoeven te geven voor een succesvolle evacuatie.
Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd of geannuleerd is?
Als je vlucht minstens 3 uur vertraagd is of geannuleerd wordt binnen 14 dagen voor de vertrekdatum, maak je geen zorgen! Je kunt in aanmerking komen voor compensatie op basis van de EU261-regelgeving. Gebruik onze claimcalculator om te controleren of je vlucht in aanmerking komt en dien een claim in!
Samenvatting:
- De belangrijkste verantwoordelijkheid van het zitten in een stoel bij de nooduitgang is om het cabinepersoneel te helpen bij de evacuatie van passagiers in geval van nood.
- Afhankelijk van de omstandigheden mag je wel of niet in de stoel bij de nooduitgang zitten.
- Als je je plicht niet nakomt, kun je aansprakelijk worden gesteld, afhankelijk van of je je best hebt gedaan om passagiers te helpen evacueren.
We hopen dat je deze informatie nuttig vindt en wensen je een veilige en fijne reis!
Wil je op de hoogte blijven van meer interessante tips en reishacks? Lees dan de rest van onze blogs!



Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!