Geweigerd op je vlucht: wanneer heb je recht op compensatie?
vrijdag 21 december 2018
Ben je wel eens geweigerd op een vlucht? Je bent niet de enige... Het komt regelmatig voor dat vluchten worden overboekt, waardoor jij niet meer mee mag met de vlucht. Hiervoor kun je een vergoeding krijgen. Maar dat is niet in alle gevallen zo. Wij lichten graag toe wanneer jij compensatie kunt claimen wanneer je wordt geweigerd op je vlucht.
Geweigerd worden op een vlucht kan door verschillende redenen komen: drukte op de luchthaven, te laat inchecken, verkeerde documenten of door een overboekte vlucht. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij beroepen op overmacht, omdat het de schuld van de luchthaven of de passagier zelf is geweest.
Drukte op de luchthaven
In hoogseizoenen als de zomer en de decembermaand is het drukker op de luchthavens in Europa dan normaal. Hierdoor worden passagiers geadviseerd om ruim van te voren aanwezig te zijn zodat zij niet het risico lopen om de vlucht te missen omdat het bijvoorbeeld erg druk is bij het inchecken of de douane. Als je als passagier te laat bij de gate arriveert, ligt de verantwoordelijkheid niet bij de airline, maar bij de passagier zelf. Je bent immers gewaarschuwd! Helaas dus geen recht op compensatie in dit geval.
Verkeerde documenten
Ben je geweigerd op een vlucht, omdat je niet over de juiste reisdocumenten beschikt? Ook hier kan de maatschappij jammer genoeg niet aansprakelijk voor gehouden worden. Het is aan de passagier om al zijn reisdocumenten te checken op juistheid en geldigheid. Een tip van ons: verloopt je paspoort bijna? Check dan de geldigheid wanneer hij verloopt op de luchthaven van vertrek én aankomst. Deze termijnen kunnen per land verschillen. Dus het kan voorkomen dat je wel wordt toegelaten op de vlucht op de luchthaven waar je van vertrekt, maar wanneer je terug wilt je wordt geweigerd omdat er een andere termijn wordt gehanteerd.
Wanneer dan wel recht op compensatie?
Je hebt recht op compensatie als je geweigerd bent op een vlucht wanneer er sprake is van een overboeking. Dit is volledig de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en kan jij als passagier niet voorkomen of verhelpen. Wanneer je geweigerd bent, heb je recht op een compensatie die kan oplopen tot €600,- per persoon (afhankelijk van het aantal kilometers van de vlucht) én de luchtvaartmaatschappij moet je een vervangende vlucht aanbieden.
Ben je geweigerd op een vlucht en heeft de luchtvaartmaatschappij je niet direct de vergoeding aangeboden? Dan is het mogelijk om achteraf de compensatie te ontvangen. Dien bij Vlucht-vertraagd.nl je claim in en wij gaan voor je aan de slag! Het enige wat we van je nodig hebben is je vluchtgegevens en een ondertekende volmacht zodat wij namens jou mogen corresponderen met de airline.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!