De veelgestelde vragen van Vlucht-Vertraagd.nl
donderdag 3 december 2015
Wanneer u vertraging heeft opgelopen met uw vlucht is dit natuurlijk niet prettig en geen lekkere start van uw vakantie. Maar u heeft als passagier dan wel degelijk rechten! Vliegpassagiers die met hun vlucht te maken hebben gehad met een vertraging, annulering of overboeking hebben binnen de Europese Unie recht op een schadevergoeding. Dit recht is vastgelegd in de Europese verordening 261/2004. Nu u weet dat u recht heeft op een schadevergoeding kunt u aan de slag!
Op Vlucht-Vertraagd.nl helpen wij u met het indienen van een claim. Wij hebben een selectie gemaakt van de vragen op onze Veelgestelde Vragen-pagina om u een handje op weg te helpen. Lees verder en maak kennis met onze diensten.
Wat doet Vlucht-Vertraagd.nl?
Heeft u te maken gehad met een langdurige vertraging, annulering of overboeking? Wij kunnen u snel vertellen of u wettelijk gezien recht hebt op een financiële compensatie, die kan oplopen tot wel € 600,- per persoon. Geeft uw vlucht volgens ons recht op een vergoeding, dan helpen wij u graag de bewijslast te verzamelen, deze te toetsen aan de wetgeving en brieven op te stellen voor de luchtvaartmaatschappij en de betreffende inspecties. We staan u ook juridisch bij, met behulp van het versturen van sommaties, minnelijke incasso's en indien nodig het dagvaarden van de luchtvaartmaatschappij. Zo hebben we al vele rechtszaken met succes afgerond tegen luchtvaartmaatschappijen. Geld terugkrijgen is niet altijd gemakkelijk, maar wij hebben de kennis en expertise die nodig is om uw claim tot een succesvol einde te brengen.
Hoe dien ik een claim in bij Vlucht-Vertraagd.nl?
U kunt een claim indienen door op onze homepagina Vlucht-Vertraagd.nl uw vluchtgegevens in te vullen en op ‘Check uw vlucht’ te klikken. U beantwoordt een paar simpele vragen en binnen een paar seconden weet u of uw vlucht in principe recht geeft op compensatie. U bent op dit moment nog tot niets verplicht: hierna kunt u als u door wilt gaan een account aanmaken en vervolgens uw claim indienen.
Besluit u inderdaad verder te gaan, dan vult u uw persoonlijke informatie in en voert u de details in van de passagierslijst en uw vluchtschema. Deze gegevens kunt u later zo nodig nog aanpassen. U selecteert zelf een wachtwoord en het e-mailadres waarmee u uw account wilt aanmelden. U heeft de claim pas ingediend als u op 'Rond bestelling af' heeft geklikt en akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden. Vanaf dit moment gaat ons claimteam voor u aan de slag met de tweede juridische check van uw claim. Desgewenst kunt u meteen de relevante documenten uploaden; u kunt dit ook op een later moment doen met behulp van uw online dossier.
Ik heb niet alle reisdocumenten meer, kan ik toch een claim indienen?
Het is het beste om alle reisdocumenten (zoals tickets, boekingsbevestigingen, boarding passes en e-mails van de luchtvaartmaatschappij) te bewaren, omdat daar altijd naar gevraagd kan worden. Als deze niet meer beschikbaar zijn kunnen we soms ook een claim indienen met behulp van een bewijs van betaling van de originele reis of tickets. Vaak kunnen kopies van deze documenten ook opgevraagd worden bij de reisorganisatie of bij de luchtvaartmaatschappij zelf.
Tot hoeveel tijd na mijn vlucht kan ik een claim bij jullie indienen?
Onder de Europese wetgeving kunnen claims in principe tot 2 jaar na de vluchtdatum ingediend worden. In bepaalde landen zoals België, Duitsland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk kan deze termijn korter of langer zijn. De wettelijke vervaltermijn wordt echter door verschillende criteria bepaald, waaronder de vluchtroute en de plaats of plaatsen waar de luchtvaartmaatschappij gevestigd is. De vluchtcalculator op onze homepage houdt rekening met deze verschillende criteria.
Hoe wordt bepaald op hoeveel compensatie ik recht heb?
De hoogte van uw compensatie is afhankelijk van de afstand van uw vlucht en de lengte van uw vertraging. Dit komt uit op:
• een vergoeding van € 250,- als de afstand minder dan 1500 km is
• een vergoeding van € 400,- bij een afstand tussen 1500 en 3500 km
• een vergoeding van € 600,- bij een afstand meer dan 3500 km naar of vanaf een luchthaven buiten de EU (€ 300,- vergoeding bij een vertraging tussen 3 en 4 uur)
Bij annuleringen geldt een andere categorisering. In principe is er recht op een vergoeding als door een annulering de passagier meer dan 2 uur later dan gepland op zijn eindbestemming arriveert.
Is na het lezen van deze vragen uw vraag nog niet beantwoord? Neem dan een kijkje op de Veelgestelde Vragen-pagina van Vlucht-Vertraagd.nl. Wanneer u er dan nog niet uitkomt, kunt u ons altijd een e-mail sturen via info@vlucht-vertraagd.nl.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!