Vw camper 336606 640

Koffer vertraagd, kwijt of beschadigd: wat te doen?

maandag 3 augustus 2015

U bent geland op het vliegveld van uw bestemming en staat te wachten bij de kofferband tot uw bagage netjes uit de machine rolt. Maar niet iedereen heeft evenveel geluk: 1 op 136 passagiers blijkt zijn bagage kwijt te raken! Weet u wat u moet doen als uw koffer kwijtraakt of met vertraging aankomt? Het is verstandig om in zo’n geval meteen actie te ondernemen. In veel gevallen heeft u dan namelijk recht op een vergoeding.

Aangifteformulier

Als uw bagage met vertraging aankomt heeft u recht op een vergoeding voor noodzakelijke spullen zoals toiletartikelen en kleding. In de Algemene Voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat meestal vastgelegd wat de hoogte van de compensatie voor deze spullen is.

Het is in zo’n geval noodzakelijk om direct naar een vertegenwoordiger van de luchtvaarmaatschappij te gaan (meestal ground services). Vraag om een Property Irregularity Report (PIR) zodat u deze ter plekke kunt invullen en indienen. Vraag altijd om een kopie of schriftelijke bevestiging van de klacht, want deze heeft u later nodig om de klacht formeel bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie in te dienen. Mocht uw koffer wel aanwezig maar beschadigd zijn, dan kunt u dit ook aangeven op het PIR-formulier.

U moet overigens met de bagagesticker op uw ticket bewijzen dat de bagage onder uw ticket is ingecheckt. Het is daarom slim om bij vertrek altijd goed te controleren of uw bagage op uw naam wordt ingecheckt.

Klacht indienen

Naast het invullen van het schadeformulier bij de bagageservice balie moet u de klacht indienen bij de betreffende maatschappij. Is uw bagage na drie dagen nog zoek, vul dan ook een Baggage Inventory Form in. Let erop dat u dit binnen de gestelde termijn doet: in het geval van vertraagde of kwijtgeraakte bagage is dat 21 dagen maar doe het altijd direct.

Is er iets uit uw bagage kwijt als gevolg van diefstal of is uw bagage beschadigd dan moet u binnen zeven dagen een klacht indienen vanaf de dag van ontvangst van de bagage.

Indien u alleen een vliegticket heeft geboekt, kunt u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Maar als u uw reis heeft geboekt bij een reisorganisatie is deze organisatie ook verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de reis, en het vervoeren van de bagage hoort daar ook bij. U kunt deze organisatie dan aansprakelijk stellen.

Neem bij het indienen van de klacht in ieder geval de volgende informatie op (hiervoor zijn op internet ook voorbeeldbrieven beschikbaar):

  • Een kopie van het PIR-formulier.
  • U moet aangeven wat de schade precies is met eventuele foto’s en bijvoorbeeld kopieën van bonnetjes.
  • Het is slim om een oplossing te vragen voor een bepaalde (redelijke) datum.
  • De eventuele vervolgstappen die u gaat nemen wanneer de oplossing niet voldoet.

Bij de meeste maatschappijen kunt u een dergelijke klacht online via de website indienen. Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, dan kan het de moeite waard zijn om via uw rechtsbijstandsverzekering of via de Geschillencommissie Reizen uw recht te behalen.

Reisverzekering

U kunt de organisatie waarmee u heeft gereisd dus aanspreken, maar mocht u een reisverzekering hebben is het misschien slimmer om via deze verzekering te proberen een vergoeding te krijgen. Deze vergoeding kan namelijk hoger uitvallen dan degene die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden. Kijk eerst in de polis of u recht heeft op een vergoeding en vervolgens hoe u deze kunt verkrijgen.

3.000 koffers kwijt per uur

Uit een onderzoek dat in 2011 werd uitgevoerd bleek dat er wereldwijd zo’n 3.000 koffers per uur kwijtraken. De afgelopen jaren is dat sterk verbeterd maar nog steeds raakt 1 op de 136 passagiers zijn of haar bagage kwijt. Voor veel mensen is dit een reden om enkel met handbagage te reizen. Met de nieuwe regels voor handbagage die onlangs door luchtvaartautoriteit IATA werden voorgesteld zal dit echter een stuk moeilijker worden. De maximale afmetingen voor handbagage zullen namelijk een stuk kleiner worden. Overigens is er nog een andere oplossing voor het kwijtraken van bagage: er zijn inmiddels meerdere bedrijven die een track en trace label aanbieden waarmee uw koffer wereldwijd traceerbaar is.

Dit bericht werd oorspronkelijk geplaatst op 30 juni 2015 op Telegraaf.nl.

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!