Vluchtvertraging door blikseminslag: recht op een vergoeding?

Heeft je vlucht vertraging of is je vlucht geannuleerd, dan heb je recht op een vergoeding. Deze vergoeding kan oplopen tot € 600,- per persoon. Is er sprake is van een buitengewone omstandigheid? Dan betreft het een geval van overmacht en hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen. Belangrijk is dus om te achterhalen of de oorzaak van je vertraagde of geannuleerde vlucht een buitengewone omstandigheid is. Hoe zit dit bij een vluchtvertraging door blikseminslag? Wij leggen het uit!

Ontdek of je recht hebt op compensatie!

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Buitengewone omstandigheden

Wanneer de luchtvaartmaatschappij het omstane probleem ondanks het nemen van alle redelijke maatregelen niet had kunnen voorkomen, spreken we van een buitengewone omstandigheid. Hierbij gaat het meestal om de vlucht die vliegtuigpassagiers geboekt hebben. In sommige gevallen is het ook van belang wat er gebeurd is op de voorgaande vlucht omdat dit effect kan hebben op de uitvoering van de vlucht die jij als vliegtuigpassagier geboekt hebt. Blikseminslag is een goed voorbeeld daarvan.

Vluchtvertraging door van buiten komende oorzaak

Wanneer het vliegtuig bij binnenkomst van de voorafgaande vlucht door een van buiten komende oorzaak beschadigd aankomt op de luchthaven en niet zonder een inspectie voor de vlucht kan vertrekken, is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Dit kan zijn veroorzaakt door een botsing met een van buiten komend voorwerp of met een of meerdere vogels, door weersomstandigheden of door een harde landing. Soms is het toestel zodanig beschadigd dat niet zonder een inspectie voor de vlucht kan vertrekken. In al deze gevallen is er sprake van een buitengewone omstandigheid en blikseminslag op een voorgaande vlucht, maar ook op de vlucht zelf, hoort daar ook bij.

Blikseminslag terecht of onterecht een buitengewone omstandigheid

Voor zowel de luchtvaartmaatschappij als de vliegtuigpassagier is vliegveiligheid uiterst belangrijk. Luchtvaartmaatschappijen zeggen bijna altijd dat er sprake was van een buitengewone omstandigheid terwijl dit vaak niet het geval is. In het geval van blikseminslag is dit lastig na te gaan. Echter, volgens het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport is er vaak weinig aan de hand. Op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat het een makkelijke manier is voor de luchtvaartmaatschappij om onder de wetgeving uit te komen. Hier moet een kanttekening worden geplaatst. Wanneer een vliegtuig wordt geraakt door blikseminslag moet het vliegtuig verplicht een inspectie ondergaan voordat het toestel weer mag vliegen. Deze inspectie neemt tijd in beslag en kan dus mede de oorzaak van de vertraging zijn. Soms keert een vliegtuig terug naar de luchthaven van vertrek. Ook dan kan er vertraging ontstaan.

Over Vlucht-Vertraagd.nl

Was jouw vlucht vertraagd en was er geen sprake van een buitengewone omstandigheid, kun je zelf een brief schrijven naar de luchtvaartmaatschappij om compensatie te vragen. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen. Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Om deze reden is de service van Vlucht-Vertraagd.nl in het leven geroepen! Ons team van internationale experts staat voor je klaar en gaat net dat stapje verder om ervoor te zorgen dat jij de vergoeding krijgt waar je recht op hebt. Jij dient jouw claim in - wij nemen het werk voor je uit handen!

We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Wij werken op basis van 'no cure, no pay'. Ga naar de prijslijst voor meer informatie.

Check je vlucht in onze claimcalculator

Was jouw vlucht vertraagd en wil je snel zien of je recht hebt op een vergoeding? Dat kan gemakkelijk door gebruik te maken van onze claimcalculator!  

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!